+420 731 472 971

olomouckopecna@gmail.com

5 díl: Jaké ovoce a zelenina je pro moje bříško fajn?

Ovoce i zelenina je jednou z částí našeho jídelníčku, která je všude velice zdůrazňována. Je to vlákninový a vitamínový zdroj našeho těla. Bohužel je i notoricky známo, že tyto zdroje jdou rapidně dolů a to každým rokem víc a víc !!!! Abyste pokryly náklady vašeho těla na dobrou funkci a zároveň regeneraci musely byste jíst 5 kilovou bedínku ovoce i zeleniny denně !!!Proto nám farmaceutický průmysl neustále dohazuje umělé náhražky. Nejsem odpůrce potravinových doplňků. Sama mám už 6 let zvýšené zdroje pro moje tělo, protože jsem si vědoma, jaký výkon moje psychika dává. Je to asi normální co se týče dnešní doby. Myslím, že lidé jsou malinko naivní, pokud nedodávají zvýšené dávky čehokoli (vitamíny, proteiny….). Ale samozřejmě respektuji jejich rozhodnutí.

Zlaté pravidlo pro konzumaci je: OVOCE JÍME POUZE DOPOLEDNE – Je to zdroj pro mozkovou a svalovou buňku. Odpoledne ovoce zahnívá ve střevech!!!!!!

Každá krevní skupina je opět zcela individuální a tudíž i citlivá na různé druhy ovoce i zeleniny. Tyto procesy tady probírat nebudeme. Jde o rozmanité enzymy a sloučeniny, které vaše tělo obsahuje. Velice stručně pro rychlou orientaci píši jen ty, kterých by jste se měly vyhnout, a ty které jsou zcela prospěšné pro každou krevní skupinu. Zbytek přikládám do tabulek, kde najdete ty nejčastější druhy. Další, které tam nejsou uvedeny považujte za zcela neutrální – tudíž konzumace neovlivňuje ničím vaše trávení a pochody v těle.

ovoce_zelenina_vlaknina

skupina 0

  •  doporučuje se zeleniny i ovoce bohatá na draslík: brambory sladké,vlašské oř ořechy, hrozinky, špenátu, mandle, sušené švestky…..
  •  POZOR – květák, pórek, brambory,jalovec, okurka, tropické ovoce

skupina A

  • zeleniny: cibule – brání genetickým mutacím, pastinák – posílení imunity,                   artyčoky – harmonizace jater
  • ovoce: brusinky, bezinky, třešně, ostružiny, ananas -pomoc při redukci
  • POZOR  – rajčata – snižují rychlost trávení v tenk.střevě, hrozen, fíky

skupina B

  • zeleniny: cibule – brání genetickým mutacím, pastinák – posílení imunity,                   artyčoky – harmonizace jater
  • ovoce: ananas, grepfruit, meloun – pomáhá redukci
  • POZOR: hrozen, fíky, datle

skupina AB

  • zeleniny: cibule – brání genetickým mutacím, pastinák – posílení imunity,                   artyčoky – harmonizace jater
  • ovoce: ananas, grepfruit, meloun – pomáhá redukci
  • POZOR: hrozen, fíky, datle
druh zeleniny 0ABAB
aloe X0XX
dýně++X0
okurka X00+
zázvor +++0
křen++00
pórekx+00
houby 0000
olivy černé XXXX
olivy zelené 00+0
cibule +++++
česnek ++++
nakládané zelí XXXX
červené, bílé zelíXX00
kysané zelí0X00
rebarbora XXXX
špenát++00
kapusta ++++
růžičková kapusta0++0
brokolice ++ ++
květák X0++
kedlubna++00
hlávkový salát++00
ledový salát0000
pastinák ++++
paprika žlutá a zelená 00XX
paprika červená a kapie+X+X
brambory sladké+0++
brambory bílé, červenéXXX0
tuřín+X00
mrkev 0+++
celer0+0+
ředkev 00XX
rajčata 0XX0
hráchX000
cukíny0000
druh ovoce 0ABAB
jablko+000
hruška0000
jahodyX000
třešně ++0+
maliny0000
ostružinyX+++
švestka +++++
merunkaX+00
bezinka0++0
rybíz 0000
angrešt000++
brusinka++00
nektarinka0000
broskev0000
hroznové víno 0X+++
citron0+0+
pomerančXX0X
grepfruit0+0+
banán+X+X
mango +X0X
kiwiX00+
ananas+++++
meloun 00+++
fíky++0+
datle0000
jitrocelXX00
opuncie+0XX
avokádo X0XX

Jako bonus přikládám i semena a ořechy které by taky měly být součástí pestrosti ve vašem jídelníčku. Jsou dobrou formou svačinek :-)

druh 0ABAB
vlašské ořechy0+X+
lískové +0XX
mandle 0000
slunečnice XXXX
dýně +0XX
arašídyX+X+
kaštanyX00+
sezanmové00XX
lněné ++00
mákX0XX
pekanové 0000
kešuXXXX
OLEJE
RICINOVÝ xxx0
KOKOSOVÝ xxxx
KUKUŘIČNÝxxxx
LNĚNÝ +++0
OLIVOVÝ+++++
SLUNEČNICOVÝx00x
MANDLOVÝ0000
RYBÍ0000
SEZAMOVÝ 0+XX