+420 731 472 971

olomouckopecna@gmail.com

Můžu luštěniny?

Dostáváme se se k tématu, který byl pro mě samotnou dost velkým oříškem. Neustále omývající se téma luštěnin jako přírodního zdroje bílkovin rostlinného charakteru mi pořád vrtalo hlavou. Proč?! Já jsem skupina O a tyhle věci s mým tělem moc nekamarádí. Určitě znáte jak se tělo skoro vznáší a pak horko těžko leze strava ven. Po prostudování mi to docvaklo, a dá se říci, že se mi i ulevilo. Snad si z toho každý vezmete co potřebujete. Ale hlavně “ nulky“ nepřehánět!!! Vaše tělo má dost kyselin na to, aby si dalo i bílkovinu živočišnou.

skupina 0:

Tato skupina je spíše masožravá ale prospívá jí i některé fazole a luštěniny. Zvažte které si zvolíte – viz tabulka níže.Pokud máte příležitost volte spíše živočišný druh.

skupina A:

Pro tuto skupiny jsou luštěniny absolutním zdrojem bílkovin rostlinného charakteru. I když i některé druhý způsobují podráždění není jich mnoho. Společně s mořskými plody pokrývají veškeré náklady těla. Vhodné jsou i sojové produkty – jsou výborným zdrojem esenciálních kyselin a lektinu, který chrání tělo před některými druhy rakoviny.

skupina B:

Skupina B je malinko zvláštní jev. neškodí ji zas až tak samotné luštěniny, ale spíše druh sojových produktů. Je nutno umět si vybírat. Jejich hlavním zdrojem bílkovin, jako stavební látky pro tělo, jsou hlavně mléko a ryby.

skupiny AB:

Zde je to tak 50/50. Jsou druhy které by v jídelníčku neměly mít moc často – viz tabulka níže.

Druh Luštěniny sk. 0sk.Ask.Bsk.AB
fazole bíláX000
fazole obecnáXX+X
fazole adzuki0+XX
fazole černá 0+XX
fazole široká0000
fazole cannellini0000
fazole fava000X
fazole garbanza0XXX
fazole zelená0+00
fazole červená0+00
fazolové lusky0+00
výhonky mungo00XX
sojové bobyx+X+
MISOx+X+
TEMPEHTx+X+
TOFUx+X+
hrách x+XX
čočka červená x+X0
čočka zelenáx+X0